Julen 2020

Publisert av Jarle Lavik den 19.10.20. Oppdatert 01.01.21.

AV Kari Utgaard

RINGEBU: – Det er kjempebra at dette kan bli gjort. Vi møtte veldig mange glade familier. Tilbakemeldingen er at dette utgjør en ganske stor forskjell, sier Liv Hustveit, leder for barnevernstjenesten i Midt-Gudbrandsdal.

Før jul har medarbeiderne her levert ut matkasser og julegaver til 30 barn og familiene deres. Det er Lions og Sanitetsforeningen som har gitt penger og gjort innkjøp.

Anonym gave

Hustveit forteller at det var Lions som tok kontakt med barnevernstjenesten.

– Vi satte opp lister med oversikt over kjønn og alder på barna. De kom med gaver og mat hit, og vi var så heldige å få levere ut.

Til sammen utgjør gaven fra de tre Lionsklubbene i Midt-Gudbrandsdal og Ringebu Sanitetsforening rundt 30.000 kroner. En privatperson har bidratt med 5.000 kroner.

– Personen ønsket å bidra til at unger som går en vanskelig jul i møte skulle få et bidrag, og kontaktet kommunen. Ordføreren visste at vi har hatt slike aksjoner og satte vedkommende i kontakt med oss, forteller Kari Skuthe Smestad i Lions Ringebu.

Familiene var ikke klar over julegaven før de ble oppringt på veg ut.

– Det finnes sikkert mange flere, men ut fra våre systemer mener vi at vi har nådd de familiene som var viktigst, sier Liv Hustveit.

– Større utfordringer for mange

I utgangspunktet er det ikke barnevernstjenestens oppgave å sørge for materiell hjelp til familier som trenger det. Uten bidraget fra de frivillige organisasjonene hadde det heller ikke vært mulig.

Ifølge Hustveit var responsen blant mottakerne utelukkende positiv.

– Har det vært et spesielt vanskelig år for mange på grunn av koronapandemien?

– Det er blitt større utfordringer for noen familier fordi skoler og barnehager har vært stengt. Noen har mistet jobben. Selv om kommunene har hatt et åpent tilbud for barn som har spesielle behov, har mange måttet være hjemme likevel på grunn av karantene, forteller Liv Hustveit.

Dette er tredje året Lions i Ringebu har en egen juleaksjon. De to foregående årene ble det arrangert juleverksted og julemiddag for samtlige barnefamilier med flyktningbakgrunn i kommunen.